Sunday 2 February 2014

Setiap Pertemuan Pasti Ada Perpisahan

~Lumrah Kehidupan~

Dalam dunia ini, kita memang tidak dapat lari dari Kesedihan, Kerinduan, Kebosanan, Keasyikan dan kekeke yang lain. Sebab Allah mengurniakan kepada kita satu Mutiara di dalam raga kita iaitu HATI dan didalamnya mengandungi pelbagai jenis perasaan. Itulah keistimewaan manusia dibandingkan dengan makhluk yang lain.

Dengan adanya perasaan yang bermacam-macam ini, tanpa disedari ianya adalah satu Ujian daripada yang Maha Esa. Ujian yang diberikan kepada kita Manusia bagaimana untuk mengatasi masalah HATI. Bila kita sedih apa yang kita lakukan, bila kita rindu apa yang kita lakukan, bila kita marah apa yang kita lakukan. Semuanya akan menjadi tenang jika semuanya dibalikkan kepada Allah. InshaAllah segala akan menjadi tenang jika kita ingatkan Allah atas apa yang berlaku.

Alangkah gembiranya HATI bila kita dapat berkawan dengan orang-orang yang baik, yang banyak membantu kita, banyak memberikan sokongan kepada kita, yang dapat menerima kita seadanya. Sungguh indah bak pelangi kehidupan kita jika ditambah lagi dengan kehadiran keluarga yang senantiasa bersama kita dan selalu menyanyangi kita. Akan tetapi semua ini hanyalah sementara. Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan, Berpisah dengan kawan yang kita rapat dan sayang, Berpisah dengan keluarga yang kita cintai, Walaupun perpisahan sementara mahupun selama-lamanya,ia membawa satu keperitan di dalam jiwa.

Dengan adanya perasaan, maka dapatlah kita mengenang kembali segala kenangan yang telah kita cipta sepanjang kehidupan kita. Cubalah sepanjang kita hidup ini, kita mengembirakan semua orang-orang disekeliling kita supaya hanya kenangan yang manis tercipta walaupun diakhirnya akan menjadi pahit apabila berlakunya perpisahan. Mungkin mereka pergi meninggalkan kita,ataupun mungkin kita yang akan meninggalkan mereka dahulu.

Ahhhhhh...sedihnya, tak sanggup dah nak mengarang lagi. Semoga kehidupan kita di dunia ini digunakan dengan sebaik yang mungkin untuk menuju akhirat yang abadi. Sedih di dunia meninggalkan orang yang kita sayang, inshaAllah bertemu si akhirat yang abadi dengan izinnya. Jagalah hubungan kita dengan Allah, Hubungan dengan manusia. InshaAllah berjumpa di syurga yang abadi.

#Rindu Kawan2
#Rindu Family

Doaku semoga mereka selalu dalam rahmat Allah.


No comments:

Post a Comment