Monday 3 February 2014

Praktikal/ Latihan Industri(LI)/ Internship

~Khas Untuk Pelajar Tahun Akhir~ Well

Seperti biasa la kan, pelajar tahun akhir pasti akan pergi ke Industri untuk menjalani Praktikal. Praktikkan apa yang belajar masa dekat U dulu. Asyik teori jer boleh mental kepala hotak kan. Ini la masa untuk bergembira. Hooray! (tibe2)

Ehemm, hari ni tiba-tiba rasa nak kongsi tentang diri aku mase LI. Aku LI kat mana? Apa yang aku kena buat? Apakah perasaan aku,best ke tak? Hmm, nanti aku story morry kan yer. Sebenarnya aku ni baru je balik dari kerja ni, (Praktikal lagi ok). Tibe2 je tergedik nak mengepost. Mesti korang nak tahu kan, hak3.

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Baca doa dulu, amik keberkatan, InshaAllah tuan-tuan.
Texas Instruments Electronics (M) Sdn Bhd

Ha! ini lah dia tempat aku ber'Praktikal' ,selama 6 bulan hokey. Cantik tak? Macam curlass je kan. Hmmm, itulah hakikatnya sekali pandang nampak gah, apa yang berlaku kat dalam tu hanya aku yang taw!huhu. Lokasi company aku ni dekat Batu Berendam Melaka. Dekat jer dengan rumah aku dan diseberang jalan ada satu lagi company, INFINEON. Ni German punyer company,housemate aku praktikal kat sini dulu. Dia company German,aku company US. Sama-sama curlass lah kan. hak3

Baiklah kawan2.. jangan boring lagi ye,nak sambung cerite ni..ngeee :)

Aduhhh...delay sejam aku nak mengarang. Housemate aku baru jer sampai rumah,yang aku cerite kat atas tadi. Panjang umur dia,semoga cita-citanya tercapai aku doakan. Ok da abes berborak,so sambung balik cerita aku tentang Latihan Industri ni. Btw, housemate aku tu nama Krul, gembira sekejap hati aku dia balik rumah;xde la aku sendirian lagi memalam bebuta ni(~Asyik alone je malam2~).

Hokeylah,

Aku nak kongsi apa yang aku buat kat Texas nie. Department aku di tingkat 4, IS Department and i am developing system for my company,"MyIDEA System"(Tetibe Speaking,pheww...he2). Sesungguhnya ia merupakan satu azab buat aku. Al maklumlah, aku belajar kat U language lain,datang sini aku kena buat sistem paka ASP.Net. Tension aku sekejap,sekejap pun berbulan2 jugak laa. hak2. Mesti korang nak tengok kan sistem macam mana aku develop,xp ni xsiap sepenuhnya lagi. Jap ea,aku print screen. Tengok kat bawah nie,kalu tak paham,buat-buat paham je lah. Ngee... :P 

Sebelum tu aku nak tunjuk sebenarnya sebelum ni company aku guna form ni kat dalam line, so keje dorang susah,membazir masa dan melecehkan. Jadi my Supervisor Hire aku suh buat sistem. Form dia simple je. tak caye tengoklah...


Simple giler kan! Ntah ape2.. kalu korang nak tahu, mase aku first week, aku kena buat semua keje ni. Aku masuk setiap Line/Plant untuk menyalin semua dan membuat report secara manual. Dari tingkat satu sampailah tingkat empat dan banyak gila tempat aku kena pergi. Serius penat giler and dari sini la aku dapat bayang macam mana kepenatan para supervisor buat kerja ni.

Then aku produced report untuk 3 bulan punyer kerja. Minggu yang memenatkan. Kalau nak tahu banyak lagi benda yang aku kena buat, tapi tak payahlah cerite, fokus pada sistem aku ok. Cerita lebih2 nanti korang takut plak nak Praktikal (Hemo3).

:: Okay guys, here my system look alike ::









































Hmmm...macam ni lah lebih kurang sistem yang aku kena buat. Cuba korang bayangkan dari satu form yang kecik tu, buat sistem sampai macam nie. Hampir mental kepalaku, siyes azab. Btw, bulan ni last aku praktikal. Harap semuanya aku dapat siapkan dan mengharumkan nama UTeM (Tibe2). Jiwa aku dah tak sanggup.

Sistem ni banyak kena tukar, setiap kali present kat trainer2, kena tukar. 3 Shift aku kena terangkan. Banyak kena tukar and tak puas hati. Hape dia ingat aku ni robot.Eh xdelah gurau jer. Alhamdulillah ..sku kena ucap syukur.

Ok lah..penat dah nie menaip..Next tima aku share lagi naa... Ma'assalamah,Wa ilalliqok!.^_^





13 comments:

  1. salam, nak tanya dapat elaun x bile li kat sini?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, elaun internship sini berapa ya?
    Terima kasih

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. salam, macam mana nak apply kat sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.. saya hantar resume kat pak guard rasanya.. pastu guard tu bagi HR

      Delete
  6. asslmkum,, untuk latihan industri bahagian elektronik, masih buka x??

    ReplyDelete